quilaoronja

Direktlänk till inlägg 21 oktober 2015

Genast bättre!

Av Susanne - 21 oktober 2015 21:04


Det visste jag iofs redan innan, att i dag skulle bli en bra dag igen.

Vi styrde bilarna mot skogen, långt långt bort, men först, innan promenaden,

skulle vi besöka en butik på landet, där det skulle finnas ALLT!!

Då menar jag precis allt!

Två våningar, i ett gammalt skolhus, från golv till tak,

fanns saker som man inte hade en aning om att man verkligen behövde.

                   

Vi som umgicks i dag!

Kicken, Ronja, Chicko och Skorpa. (och mattarna)



Det tog lång tid att gå igenom hela butiken,

var faktiskt tvungen att gå två varv runt,

och ändå missade jag säkert massor av "viktiga" ting.



Klart jag ställde mig frågan, hur sjutton kan en butik,

som är belägen långt från all civilisation, gå runt över huvud taget?

       


Men på något sätt gjorde den det.


  

Kom ut från butiken med en påse "viktiga saker", och en karta ritad av butiksinnehavaren.

Vi frågade om hon möjligtvis visste någon trevlig slinga att gå med hundarna,

och det visste hon så klart (hon hade själv hund)


Lövtäckt liten grusväg.....här var så vackert att vandra.



    Skojiga, busiga Kicken!



Och den mera ordningssamma Chicko   



Alltid spännande med nya vägar, nya skogar,

nya dofter.....och ALLT ska undersökas grundligt!





Kvällen avslutades med att fylla på matförrådet,

och dessutom god thaimat som fick följa med hem.

Ibland känns det skönt att slippa tillaga maten.



Håller på med koll av mitt hjärta igen,

det där jäkla blodtrycket hoppar ju lite upp och ner som det tycker.

Är inte så orolig över det, men måste gå på lite tätare kontroller ibland.

Återigen, så har vi hundar (och även andra djur) att tacka för vårt välbefinnande.


Det här är bevisat!

(Bara några av alla dom fördelar en hund medför,

något att tänka på för dom som är mest "anti-hund")

 

Hundar minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar

Lägre kolesterol, stress, och blodtryck i kombination med ökad kondition

leder till minskad risk för hjärt-kärlsjukdom.

Det är en teori som stöds av American Heart Association.

2013 granskade American Heart Association flera studier

som undersökte effekten av djurägande och hjärt- och kärlsjukdomsrisk,

och då kom man fram till att om man ha husdjur, speciellt hund,

så är det förenat med ökad överlevnad bland patienter som befinner sig i riskzonen.

År 2013, AHA omdömet många studier som undersöker effekterna av djurägande

på kardiovaskulär sjukdomsrisk och kom fram till att ha en lurviga vän, speciellt en hund,

är förenat med en minskad risk och ökad överlevnad bland patienter.


Hundar kan förebygga allergier hos barn

Om du hade husdjur som barn, kan du tillhöra en lycklig skara.

I en Studie som publicerats i Clinical & Experimental Allergy

kom man fram till att barn som exponerats för pälsdjur före 6 månaders ålder

var risken mindre att utveckla allergiska sjukdomar,

hösnuva och eksem när de blev äldre.

- Om bebisar under de första åren av sitt liv exponeras för hundar är risken mindre

att de utveckalar astma och allergier, säger Rebecca A Johnson.

- Och de barn som växer upp på bondgårdar har oftast starkare immunsystem än andra barn.


Kramar och tack för mig

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

21 oktober 2015 23:42

Jag får en liiiten, svag o underlig känsla det var bra jag inte var med i den butiken :P
Kul du beskrev Chicko som ordningsam! Jag såg första bilden o tänkte honom genast som "Det är väl rätt fason på alla här nu? Med fotograf o allt!?!"
Ser ut som ett riktigt charmtroll den!

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Susanne

Susanne

22 oktober 2015 00:12

Jaa du, Eva, Du har så rätt så, ang både Chicko och butiken. Vi var dör i TVÅ timmar!!! Helt otroligt, vad grejer!! Man såg inte alla saker för alla saker liksom, hahaha. Du skulle gilla den, helt säkert 😉
Kram

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards