quilaoronja

Direktlänk till inlägg 29 oktober 2015

Såå himla roligt det var!!

Av Susanne - 29 oktober 2015 19:35

        

      Joo, jag har länge tänkt ta med "saker" i ryggsäcken, när vi går till skogen.

SAKER??

   Ja, saker jag kan "tappa", och som hundarna ska leta rätt på.

Med andra ord, uppletande!  

Men allra först tog vi en ordentlig bensträckare.

Uppmjukning, värmde upp alla små delar i kropparna!!



   Muttrade över hur molnigt det var i dag, grått grått och helt mörkt, mitt på ljusa dan'

Men så var det väl någon som tyckte jag gnällt färdigt,

och släppte igenom några fina strålar.

Väldigt kort stund, men det blev en solig bild...ganska...



     För att göra det här rätt från början,

   har jag pratat med en kompis som hjälpt mig komma igång.

Steg 1:

Samtal och genomgång med två mycket intresserade flickor!


    

"Eh....harkel, host...kan du bara ta om det där sista.....!"


    


Satte hundarna så dom fick vänta på mina förberedelser.

Just när jag höll på att lägga ut föremålen, studsade en hare upp mitt framför mina fötter.

Äsch, tänkte jag, nu kommer väl Skorpan ha haren i tankarna.....


Först ut, Ronja!

Såå fascinerande att se hur dom fattar direkt vad som ska göras.

Sprang rakt ut, hämtade första föremålet, sprang tillbaka till mig och levererade det,

och så ut igen, tills alla hennes saker var upphittade.

Nu startade vi lite lätt i dag kanske, med endast 3 föremål.

Men jag tyckte hon var så duktig.....och det sa jag till  henne så klart,

både en och två ggr (ja ja, kanske var det tre)


Stollt Ronja med sina föremål! 

  


Så var det då yrvädrets tur!

Skorpan har aldrig provat på uppletande, men hon är en jäkel på att använda sin näsa,

det har vi minsann märkt.

Gjorde på precis samma sätt med hennes föremål, och nu var då frågan,

skulle hon dra iväg och leta hare??


Men nej då, inte Skorpan inte...host host..

Hon sprang ut i "rutan", sicksackade, nosade...snabbt gick det.

Hon levererade sina tre föremål utan problem.

Och jaa, jag är såå himla glad och...glad!

(tänkte skriva ett annat ord, men det är nog bäst att låta bli, tror jag)

Underbara hund   



Under tiden som Skorpan jobbade satt Ronja och grät ut ordentligt.

"Grät" väl över att hon inte fick leta upp alla sakerna själv.




Det här var skitskoj, det tyckte vi alla tre.

Enkelt att utföra, hundarna fick jobba med olika sinnen, och tyckte om det.

Det kommer vi göra om, snart!


På väg tillbaka till bilen blev det mera spring.

Men att hugga tag i svansen så där, det är väl inte riktigt schysst kanske?



Det tyckte inte Ronja heller.....

"SLUTA DRA MIG I SVANSEN, SKORPAN!!!"



"Jag förstår inte Ronja...blev du arg....på riktigt?"

"Jag skojade ju bara...lite"

 


HÖST!



Tillbaka hem igen.....mina små "parhästar"




I morgon väntar en ny utmaning!

OM vi klarar den, då kommer den skickas vidare.....

Gillar att göra saker med hundarna, ge dom uppgifter att lösa o så.

Att dagens övning gick så bra, det hade jag inte ens vågat drömma om.



Kram o godnatt.

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

30 oktober 2015 10:58

ATT jag inte tänkt på sådant! Dumma mig!
Ska testa lite försiktigt o tänker mina vantar eller så. Godislet är någon ju bra på :P
Och du Skorpan.... Jag har faktiskt en viss förståelse för syrrans reaktion.... PUSS tjejen! Härligt att se dig så pigg o glad att du vill svansdra!

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Susanne

Susanne

1 november 2015 15:25

Precis så tänkte jag också, Eva. Varför har jag inte gjort det här tidigare?!
Lätt att ordna, och uppskattas mycket. Dessutom praktiskt kanske, om man nu råkar tappa något, så plockar dom upp efter mig 😉
Bland det nästa som finns! Att se glada pigga hundar ❤️

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Eva H

Eva H

1 november 2015 18:53

Lite rapport:
Jag testade igår med min vante, just i tanke att han kan leta upp om jag tappar.
Klickade in faktiskt. Langade iväg o klickade direkt han nuddade. Vi höll bara på 5-10 min MEN han t.o.m tog upp vanten! Han är inte mycket för att ta saker han inte valt själv. (Bär ju ofta kottar o annat.)
Bara jag kom på annat kommando än "Leta!" som för honom betyder godis-sök så.... Blev "Sök mattes!" istället :D

http://fyrfotingar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards