quilaoronja

Direktlänk till inlägg 8 december 2015

Vad är garanti?

Av Susanne - 8 december 2015 20:15


     Näe, ingen återvändo....det strular....Ja, alltså objektivet!

Inköpt i slutet av Maj...I ÅR!!

Jag blir riktigt irriterad över sådana här saker.

Dessutom köpte jag det i "grannstaden" och var alltså tvungen att bege mig dit,

så det fick bli så i dag.

Inget att vänta med.    


Så fort hundarna upptäcker att vi nog ska i väg,

intar dom båda sina platser vid grinden.


"Hon ska inte få komma iväg utan oss...nej aldrig i livet!"

 

 


Medan man väntar kan man även dra igång värsta busleken, om man nu har lust med det.

Och det har man väl alltid!


    

Ser ibland ut som att Ronja tycker om att ge Skorpan övertaget,

även om hon lätt skulle sätta henne på plats, om hon ville.

I dag fick Skorpan göra nästan vad hon ville, med sin bästa vän.



"Oh neeej, jag kan visst inte komma opp här ifrån....!"



"Hehehe, jag bara skojar lite med Skorpan, matte...."

"Du vet ju att jag skulle kunna komma loss från hennes grepp om jag vill, eller hur Matte?"

"Ligger bara här helt stilla nu....snart ska jag flyga opp och skrämma den lilla Skorpungen ordentligt!"

"HAHAHAHA!!!"

 


"Vad snackar ni om??"

"Tror ni inte jag fattar någontiong alls, va??"

"Jag är faktiskt smartare än vad somliga tror.....så det så!"

 


Garantifrågan då!

Om man har ett års garanti på en vara,

så kan man ju undra vad den där garantin innebär, egentligen?

Jag trodde i min enfalld att jag visste....men icke.


I det här fallet innebär garantin att jag lämnar objektivet till butiken,

dom skickar det på en "förundersökning" i en stad lååångt bort.

Denna undersökning ska tala om om JAG orsakat skadan eller inte.

Jag är väldigt rädd om min kamera, och har absolut inte tappat den, aldrig någonsin.

Men nu känner jag, att hur ska dom veta det?

Dessutom är det flera olika fel på det, som inte har med varandra att göra,

och flera artiklar jag läst på nätet talar om just dessa problem med just det här objektivet.

Dom skulle helt enkelt kunna svara att, köparen har orsakat skadan själv på objektivet,

vilket jag omöjligt kan motbevisa, så klart.

Säljaren i butiken gjorde också en liten undersökning, och konstaterade att det såg ut som nytt,

väldigt fint, absolut ingen åverkan på det.


Och till det värstaste....JAG SKA BETALA UNDERSÖKNINGEN!!!

Kan kosta opp till 1500:- 

WHAT?????



Det blir ord mot ord......jag har inte en chans...

..objektivet var inte mycket dyrare än den där kostnaden.

Vad sjutton?

Ja, jag har köpt ett relativt billigt objektiv, men för mig är det mycket pengar,

jag är rädd om mina saker, och, jag har garanti kvar.

Skulle vilja skrika...."Ge mig ett nytt objektiv, för sjutton.....jag har ju garanti!"

Men det gör jag inte......i stället lämnade jag ifrån mig mitt fina objektiv,

säljaren skulle "se vad han kunde göra".

Och jag, jag får bara vara snäll och vänta på svar.



Även i dag blev det en lång promenad i det stora köpcentrat.

Där finns ju gatlysen, hehe....vilken lyx!


Dags att vika ner sig, tror jag.


Kram

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

9 december 2015 09:17

De har verkligen blivit experter på att friskriva sig från allt!
Tillverkar med så dålig kvalité som möjligt men vill sedan hävda kunden orsakat problemen.
Säger bara "konsumentvägledningen" ;)

http://fyrfotingar.blogspot.se

Susanne

11 december 2015 01:49

Visst har dom! Och dom som får betala för detta, det är ju vi konsumenter :-( Man blir smått irriterad (arg)
Kramar

 
Ingen bild

Sanna

9 december 2015 10:46

Men usch! Fast vet du vad.. De kan absolut inte tvinga dig till något. :)

För det första, det är helt orimligt att du ska betala för undersökningen, det är på deras önskan och ska därmed bekostas av butiken. För det andra, så kort efter inköpsdatum är det företaget som sålt varan som har bevisbördan - dvs om den går sönder är det deras "jobb" att BEVISA att du tog sönder den. Kan de inte göra det ska de stå för alla omkostnader för reparation osv.

I detta fall vettetusan om jag inte hade gnällt om reseersättning osv också... Stå på dig! Vissa företag försöker bluffa och vara fula, men du har all rätt på din sida. Hota att gå vidare med det om de inte följer de lagar som finns. :) Kram!

Susanne

11 december 2015 01:47

Tack för dina ord, Sanna. Det är hemskt att man ska behöva strida för allt numera. Är det garanti så är det väl det?! Det som stör mig mest är att dom verkar bestämt sig från början, just att jag tappat det. Utan att dom ens sett det. Märkligt, tycker jag.
Nu är det inskickat, så får vi se vad som händer.
Kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards