quilaoronja

Alla inlägg under juni 2015

Av Susanne - 21 juni 2015 20:45


Näe, det gick bara inte att motstå....

...deras bön om att få simma.

Jösses vilket liv, går inte ta miste på att dom älskar't!


Så vi gav efter...  

                              


Men det gäller att någon är i poolen, förstås, (och det är bara då dom ska med i)

Hade ju varit lite snopet om man en dag hittade dom båda simmandes där ensamna.



Finns inget som svalkar så gott som ett dopp!  



"Näe, jag ska inte gå upp ur vattnet än....bara vända!!"



Och som vanligt får man "tok-ryck" efter bad!!



Och bara måste rulla i det nyklippta gräset.....  



Så stod det insläpp av hästar på schemat!

Quinzy, finaste tjejen, som ägs av "sonhustrun".


"VA? Tycker ni jag är lerig? Då skulle ni sett mina kompisar!!"



Styrde sedan mot lilla Söderköping, som är en av dom vackraste sommarstäderna.

Fantastiskt, vi kunde sitta utomhus i restaurangens mysiga trädgård och äta?!

Vilken kväll det blev.

God mat och mysigt sällskap.


I ett försök att "gå ner maten", tog vi en promenad vid Göta Kanal.

   


    



Jaha...den nya slussvaktaren!

Ronja extraknäcker lite, tar sitt jobb på fullaste alvar.


"En godis och jag släpper över er!!"

 


"Jag menar det!!! På riktigt!!"



Fina.....Sonen med flickorna

(Bästa tvåbeningen)


"Får vi?"

"Bada igen?"

"Snälla snälla!"

 

  


En "Måbradag"


Kram

Susanne

Av Susanne - 20 juni 2015 20:55

     

                    Riktigt så illa som gårdagens skitväder, det hade vi väl inte i dag, precis.                    

Så var man snabb så slapp man bli genomvåt i skogen.
Dvs om man hade två ben att gå på....

Om man är hund, och befinner sig en aning lägre ner mot markytan

jaa, då jäklar blir man som nybadad!


Slalom i skogen......."SE UPP, nu kommer viii....."  

 



Varmt blev det också, om man fortfarande har pälsen på, (som vissa har)


Skorpan är smart hon, hon klär sig efter vädret!
Tunt!!

  



"Äsch...jag fick inte plats på den här stubben....!!!"
"Blev tvungen att lägga mig bredvid den i stället"

 


FinSkorpa i blåbärsriset!


Tokstollarna kommer rusande....



"Undrar vem som bott här...verkar vara övergivet?"
"Knack knack knack...någon hemma??"

 



Nähe....nu får ni faktiskt ligga helt stilla här en stund....Ska bara.....


Jaa, hurraaa, hittade årets första skogsguld i dag!

Pratade med en kompis som hade hittat kantareller i dag,

då var jag bara tvungen att kika lite ordentligt på "mina" små ställen.

Och se, där stod dom så grant och väntade på mig!
 Då går det inte an att två håriga tjejer trampar omkring på dom.


Smörstekta kantareller på kvällsmackan, inte fel alls! 


Nu är det fritt fram igen!!!

Spring bara....men akta mig   

Skorpan tog en genväg, som visade sig bli en senväg, genom gran o tall...



Så blev man lite blöt då.



Uj uj, vilken glädje det är, att man har en blås!
Vad skulla man göra utan den?

Alltid ha blöta hundar?


Nu är dom torkade för sista gången i dag, och pälsarna fick sig en ordentlig genomkamning.

Dom blev så fina.

Älskar välvårdade hundar!



Trots sin nakenhet, ser hon faktiskt inte så bar ut på bild.
Vilken tur!

Skorpan är så gullig   



Jättegullig....  



Ronja är vacker, i mina ögon alltså.

När hon inte är nyrullad i någon skithög förstås....som hon ju är ganska ofta   



Bara att njuta av renheten, så länge det nu varar   
I morgon kan det vara glömt...




Kram

Susanne

Av Susanne - 19 juni 2015 19:27


Mycket att stå i, fira på olika sätt, och fira olika högtidsdagar.

Och vill bara säga det, att OM det varit liiite lite bättre väder,

då hade allt känts såå himla mycket enklare.

Det gick ingen nöd på oss, inte alls, men det tillkommer "måste" grejer!

(Bara det att få hundarna torra så fort man trädde näsan utanför en dörr!!!)



Jag minns bara alla soliga midsommaraftnar från förr...alla andra har jag nog raderat bort.


För min egen del, var nog min lilla mammas födelsedag "prio 1" i dag.

92 år!

Man vet aldrig vad som kan hända....tyvärr.




                    Fm.....sill-lunch hos en av döttrarna, mao hos Leon                      

Tog en regnig sväng med tjejerna innan maten...



"Sa du K O M, kom??"

"Hur som helst, vi kommer...NU!!"

"AKTA!!"

 



   Det här....det är enbart njutbart, enbart glädjeämne nr ett, se och njut!



  

 Ett litet solsken!



Goa unge   

   


Så var det ytterligare ett stopp.

#sjunga  #fira  #tårta



Är så tacksam över att få ha min mamma i livet,

men jag vet också att ingenting varar för evigt.

Det har vi verkligen fått erfara den senaste tiden, så därför gäller det att ta vara på dagarna

(som jag tjatar om....om o om igen)

Och jag menar det av hela mitt hjärta, oavsett vad andra säger om den saken.




Jag tror/vet, att den här "leken", den är väl allt bra onödig, om ni frågar Ronja o Skorpan.

Mm...kanske det ja......Men jag har olika anledningar till att tycka just det.



Mätta i magarna, for vi hemåt i kväll, men avslutade först med en långpromenad

......jaaarå, i regn, så klart!

"R O N J A!!! Kom och ta mig om du kan!!"

 


Skorpan var så koncentrerad på att höra om Ronja kom smygande, 

så hon hörde helt enkelt inte när hon kom, hahaha



Så startade en helt galen springrunda.....


OBS!

Ett förtydligande, så ingen tror vi gör åverkan!

hundarna får SJÄLVKLART inte springa sina gatlopp i säden!

Dom befinner sig precis i kanten av åkern,

men bilderna är tagna så det ser ut som dom är långt där ute.

Kanske dumt att fota dom där, men det gjorde jag.

Är inte helt dum...

Dom blev så klart tillsagda att springa på annan plats.

Det roliga var att vi här stod och pratade med just markägaren,

och vi skrattade alla gott.



"Blöta?"

"Vi?"

"Nähe!"



Mycket spring blev det allt....verkar som dom triggas av allt blött   



Om man skulle ta och ge sig på en liten önskning inför morgondagen kanske.....

Då önskar jag noll regn!!!

   


Hoppas ni haft en skön midsommar.


Kram

Susanne

Av Susanne - 18 juni 2015 22:20


 


Jag SKA inte gnälla över vädret.....SKA INTE....

men vad i....vad är det som händer egentligen??

Härom natten var det frost?

Det har blåst som aldrig förr under en längre tid, 

och så var det då regnet!

Usch och tvi, säger jag.


Meeeen.....så allvarligt är det inte menat, är inte den som hänger upp mig på vädret.

En liten bagatell faktiskt.

Tycker mest synd om dom som ska ut och campa, som kanske hyrt husvagn....det är lite ruggigt kanske.


                 

Om jag inte haft dessa två, då hade jag nog stannat inomhus en dag som i dagl

Dripp dropp dripp dropp...

  


Vilken tur att man kommer ut i ur o skur, för det är rätt skönt, när allt kommer omkring.

Bara man har rätt klädsel.


Eftersom min mamma fyller år i morgon, ville jag försöka hitta en liten present till henne.

Så klart önskar hon sig absolut ingenting, men något litet bara, tänkte jag.

Allting ordnade sig på bästa sätt, och nu är det inslaget och klart.


Hade ännu en roligt "kompis-dag", med många glada skratt,

Jag är så glad över mina kära vänner....en del har funnits i över halva mitt liv,

som alltid finns där när livet känns tungt.

  


Vi tog en lång tur i "vår" skog, där "någon"  hittade till "godisträdet"


"Kom igen nu då!!!"

"Du ser väl att det är helt tomt här...??!

"Hur gör vi nu då??"



"Så ja...tänkte väl det!!"

 "Ordningen återställd, godis på plats....nu äter jag upp dom!"  



Gullregn, det hittade vi även i dag.

Skulle kunna tänka mig en sådan buske/träd, tycker det är rätt fint.

Minns från jag var barn, allt tjat om att jag inte fick stoppa i munnen.

Giftigt som tusan!?!

 

Den här bilden är INTE från i dag....men jag gillar att minnas solskenet   

Och jag gillar ju Ronja och Skorpan också, om det nu är så att någon råkat missa det.

Dom människor som gjort mig så hemskt illa den senaste tiden, 

dom lyckas inte trycka ner mig.

Jag står rak, och vet vad som betyder något i mitt liv.

Lever efter orden, "Behandla andra så som du själv vill bli behandlad"

Busenkelt!!


 


"Sandlådehäng!

     

 


En lugn midsommarafton, det blir det....äta lite gott, lyssna på regnet som droppar på taket.

Och vi gillar't!

 

   



Just ja, nu glömde jag skriva om.....äsch, tar det i morrn   


 


Kram

Susanne

 

(Hittade dom små Nalle Puh bilderna, och kunde inte låta bli att använda dom)   


Av Susanne - 17 juni 2015 21:45

                        

Ibland undrar jag hur sjutton jag ska ska hinna med allt jag vill?

Tiden är allt för knappt tilltagen, tycker jag.

Eller så beror det på att jag vill så himla mycket?


Att prioritera, hur svårt ska det va??

Jobbar på det, efter bästa förmåga.....


Säger alltid att jag behöver "pluppar" på träden för att komma rätt i skogen,

och jaa, jag behöver nog ha "pluppar" i livet, för att komma rätt där också.

  


Träffa nära och kära, det prioriteras alltid!

Hundarna, jaa, dom prioriteras också ALLTID!

Så har vi en hel massa saker som helt enkelt måste prioriteras,

även om det inte är det bästa i livet...bara nödvändigt.



 Hade planerat att få flera av dom där nödvändiga sakerna gjorda i dag

men vad hände    

Det kom viktigare saker emellan.


Som att träffa mina barn, (tyvärr saknades en av dom) som att ha kvalitetstid med dom,

som att bara sitta ner på en fin plats och bara vara tillsammans.

Det värmer ett "mamma-hjärta", det får mig att må så väldigt bra.

Och tanken slog mig också i dag..."VAD SJUTTON HÄNDE???"

"HUR BLEV NI SÅ VUXNA? SÅ SNABBT?"

(för jag har ju inte blivit äldre...eller?)



Joorå, hundarna var med, så klart!

Kaffet och tilltugget slut, så åkte vi även till min lilla mamma, allihopa.

Och om jag blir glad, när jag träffar mina barn, vad blir då inte hon!?

Jättelycklig.

   



Bra dagar behöver som sagt inte enbart vara utflykter och skogspromenader.

Det kan även vara dagar som i dag.



Och hundarna mår nog bara gott av lite lugnare dagar mellan varven.

Dom får en helt annan slags stimulans, som att vara vårdhundar, t.ex, 

och det är ju inte fy skam det inte.

Glädjer så många....




Som om det inte vore en tillräckligt bra dag, så kom en kär vän hem till mig i kväll.

Vi kom att prata om riktig vänskap....vad är det?

När det gått väldigt lång tid sedan man sågs, och man bara fortsätter babbla som om man sågs i går,

som om tiden stått stilla, då är det en härlig känsla, en sann vänskap.

Som jag vet kommer vara hela livet ut.

Tack för du kom, min kära vän   



Nu då....här kommer lite "skryt" kanske kan tyckas,

men jag är så in i hoppsan stolt och glad över Ronja och Skorpans vilja att "arbeta" med mig.

Trodde väl aldrig dom skulle hamna på den här listan, men ack vad jag bedrog mig, hehe.


Gäller enbart sennenrasrena i Sverige, och det känns jättestort och skoj för mig/oss.


Ronja = Brunnstorps Relax-Me

Skorpan = Tjofselinas Z Diezma




Kram

Susanne


Av Susanne - 16 juni 2015 20:29

                   

Hurra!

Det blev bad och simning även denna dag!

Det här är Ronja och kompisen Linus...som båda gillar det här med bad.


       

"Kompis-simning" 

Skorpan, Linus och Ronja.

Men det saknas ju en vovve???


   

  Lilla Ludde!

Var är han då......Just det,

han tyckte det var lite läskigt i dag.....trampade och trampade i kanten, 

vågade sig inte riktigt i i dag....Men han kommer snart älska det här, precis som dom andra....


"Men hallååå, Skorpan....var ska du??"

"Vänta på oss!!"

 


Träning ger färdighet, det har hon minsann bevisat, den lilla Skorpungen.




Mellan simturerna blev det skogsröj   


    

Över stock o sten!


         

Eller så kan man stå och invänta dom andra bara....hålla koll liksom.



Stå stilla är inte dirket Skorpans melodi   



Ronja väntar spänt på uppvisningen som är på G!


             

Kolla in Linus!!

Vilken kille va!! Snacka om att ta ett skutt i vattnet......jösses vad han kan hoppa!!

  



Landning....



"Visst var jag bra, va?"



"Jag väntar med hopp....har precis lärt mig hämta saker som min matte tappar i vattnet!"


    

"Har även lärt mig, att Ronja alltid ska ta mina pinnar!"

"Men jag är stark jag, så hon får sig en tuff match"



SLÄPP!!!



Ronja får sig en lektion i vattenhopp av Linus.....

"Så där ja....så bara tar du sats.....ååååhh...."

 


".....HEJ!!"

 


"Hm....några gånger till bara, så kommer du få till det där ordentliga plasket, Ronja!"

"Så här som jag!"  Linus visar igen...

 


"Det ska väl inte vara så himla svårt att få till det där va?"



Tre blöta, och en torr!



Simmar-Ronja...



Näe, Ludde hade ingen som helst lust att vara med på bild i dag...även att jag försökte vara snabb   



Nu så....nu lurade vi dig allt, Ludde!

Alla på plats...




Ännu en hundig dag...(som alla mina dagar iofs)


Kram

Susanne

Av Susanne - 15 juni 2015 20:05


             Dagar som denna kan man bara må bra!!                     

Ett "gäng" med underbara hundar, som bara får vara hundar, det är livet det.

        

Först en liten undersökning av den "nya killen", Dunder!

"Men vad är du för en lattjo liten pryl?"

 


"Men hallå, du har väl inte tänkt stänga in oss med den där lilla killen, va?"



Uj uj, vad man får springa för att hålla samma tempo som dom stora!



Som vanligt, tog vi en liten sväng till Vättern, som ligger så vackert.

Skorpans träning i att hämta saker i vattnet börjar ge resultat.

Det är bara ett litet bekymmer.....Ronja o Skorpan ska alltid ha precis samma pinne!!


"O o, nu måste jag sno mig på, innan Ronja kommer ifatt mig, och tar min pinne....!!"

 


"Simma simma simma....fort fort!!"



Snart iland!



"Haha, jag klarade det!!"

"Vad snabb jag blivit på att simma!!"

  


Här är så vackert!!

Ett paradis....Klart och fint vatten.



Som sagt, alltid SAMMA pinne!!




Lycka är att få bada!



"Näe", sa Dunder, "jag tror nog att det ser lite farligt ut för mig!!"




"Men tjena grannpojkarna! Snygga gossar att hälsa på"



Det blev som vanligt en härlig dag....det brukar bli det när man träffar kära vänner.

Att vi även får börja lära känna urgulliga Dunder gör inte saken sämre precis.

  


Tyvärr så har han nog växt massor när vi ses nästa gång,

men lika söt kommer han säkerligen vara   



Kramar

Susanne

Av Susanne - 14 juni 2015 21:10


Tokiga brudar, det skulle man nog kunna säga.

Ronja, hon har kommit på en genial lösning på att komma nära husse när han ev äter.

Det ser inte så illa ut, tror hon...för hon sitter ju liksom bakom honom.

Rätt som det är kliver hon upp i stolen och slår sig ner,

och nu har hon även lyckats visa Skorpan denna smarta idé.

                     

"Näe, vadå....vi tigger INTE....vi bara sitter här och konverserar lite"

 


      

Husse sträcker bak sin arm, och genast får han två tassar i handen.

"Hej hej, husse!"

"Nej då, nej då, vi bara sitter här bakom dig...tigger INTE!!"

 



"Sötast i stan....."

Ronja kan sitta så här ganska länge.....Men tigger, det gör hon självklart INTE!!!

  


Skorpan är inte riktigt lika framfusig...ännu.

Men jag är övertygad om att hennes "läromästare" kommer lära henne alla smarta knep.



Dagen har ägnats åt nödvändiga saker, såsom möten, tömma lägenhet, hälsa på "Lille Leon",

som varit på sin första utlandssemester och haft det bra.

Avslutningen av spårkursen hanns tyvärr inte med, men vi överlever säkert.

Och självklart även ägnat tid åt dessa två      



Jag vet, inte så populärt ur en bondes synvinkel, att ha två berner i säden!!

Men i dag blev det så.....ursäkta, säger vi!

Dom sprang som galna, som att dom lekte kurragömma.

Dom såg ju inte varandra,

stannade upp ibland och lyssnade....så tog dom fart och fortsatte sitt springande.


"Nu har vi hittat varandra!!!"



Hon som aldrig tigger.....nej nej, hon är bara söt, men det räcker väl långt?   



"Och jag, jag är ju bara en liten Skorpunge, och gör bara som Ronja säger.....för hon kan ju allt!!"

"Ronja har sagt, sitt bara och se söt ut (plätt-lätt) gärna med huvudet lite på sned, då löser sig allt."

"Dina önskningar kommer slå in, jag lovar!"

  


Undrar om Skorpan satt sig på en pall?

Hon blev så himla hög på bilden.....




Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards