quilaoronja

Alla inlägg under augusti 2015

Av Susanne - 4 augusti 2015 20:15


 I går fick jag helt plötsligt se en sak som jag inte hade en aning om.

Jag blev både arg och ledsen, men i stället för att må dåligt över det,

så bestämde jag mig för att göra något åt det.

     Stora delar av dagen har ägnats åt att sitta i telefon, sitta i telefonkö, 

men med lite envishet lyckades jag till slut få tag på alla personer och instanser jag sökte.


Min tanke var att skriva ner allt här i dag, men jag orkar inte i dag.....

Har i alla fall pratat med flera veterinärer, SKK, Sshk, SVA, SLU, plus några till på vägen.

Jag är mycket glatt överraskad över att ALLA har varit såå hjälpsamma på alla sätt o vis.



Och så klart har allt handlat om....just det, SKORPUNGEN!

Hon kan hon, den tjejen, få mig att göra nästan vad som helst,

och vad gör man inte för att få klarhet   


Hur som helst, ska samla in all fakta i mitt huvud och skriva ner allt i morgon.

Då har jag om möjligt ännu mera "kött på benen"


Skorpan hittade sin gamla kära tennisboll i buskarna i dag.

Jättekul!



Att få leka med Ronja, och vara precis som vanligt, det är livet på en pinne.



Vem släpper taget först??

                           


Otroligt att denna lilla hundvalp håller, efter den oaktsamma behandling den får utstå.

Den har hängt med i många många år, köpt i en leksaksaffär, till ett mycket lågt pris.

*GILLA*



Den höll även i dag!



Precis som dom här bollarna, dom har verkligen hållit vad dom lovat.

Legat ute i ur o skur, sommar som vinter, och fortfarande hela.

Möjligtvis har färgen blekts lite, men vad gör det.



Lite träning, lite bus, lite slappande i skuggan tuggandes varsitt ben,

det är man nöjd med.

Och skogen förstås, dit går vi varje dag för några timmars promenad.



Samma sak varje gång vi kommer hit!

Väntan på godis vid det gamla godisträdet. 

Tålamod!




"Nu ska vi se, om jag tittar tillräckligt länge här,

så kanske det plötsligt ligger en godisbit till där?"



  Ronja smyger på trädet.....hon ska minsann se hur det här går till!

Vad är det som gör att det plötsligt ligger där på trädet?   


"För det kan väl inte vara någon av er som lägger dit en godis, va???"

"Ni har väl inte lurat oss....eller?"

 


"Så klart INTE!!"

"Oss går inte att lura!"

"High five på det du Skorpungen"

 


Man känner liksom i kroppen att Skorpan mår bra....

Eller rättare sagt, man SER TYDLIGT på henne att.

Hon far fram som ett lokomotiv mellan gran o tall.



"Puh...vad jag sprang....och vad kul det var!"



Kvällssol på Ronja   



Och självfallet även på Skorpan   



Ska skriva ner det som hänt i dag i morgon, väntar bara på ytterligare ett "svar".

Hoppas också att allt jobb i dag leder till något positivt för alla.


Håller tummarna för att allt löser sig på bästa sätt....


Kram

Susanne

Av Susanne - 3 augusti 2015 22:45


Det här är så himla intressant!

I morse åkte vi för provtagning på Skorpan.

En hel lång lista med instruktioner om vilka prover som skulle tas,

och hur dom skulle tas, hade projektansvariga skickat till Distriktsveterinärerna.


            Först lite prat om hur Skorpan hade mått under veckan som gått, och hon har ju mått ganska bra.

Inte hostat alls, ätit och druckit precis som vanligt, och ingen temp.

Att allt helt plötsligt skulle vända åt fel håll är ganska otänkbart (hoppas det stämmer)


Vet. lyssnade på lungor och hjärta, allt var UA.

Har blivit lite uppskrämd av en del "veterinärer" på nätet,

att hundar lätt får lunginflammation i samband med kennelhosta,

och eftersom jag aldrig haft en hund med den sjukdomen, så vet jag ju inte.   

Men det är helt fel....ytterst sällsynt, och när det drabbar någon hund,

så beror det i dom flesta fall på att hunden redan innan är så pass nedsatt,

att den därför är mera mottaglig.



      Det togs nog 6 eller 7 svabbprov i näsa och svalg,

samt en hel "drös" med blodprov.

Det ska bli ytterst intressant att få svar på

vad det är för en liten ettrig virus eller bakterie som orsakat detta.


Vi diskutterade också om smitta, hur länge och så...

7 till 10 dagar efter första symptom, längre smittar dom inte,

oavsett om dom fortfarande hostar eller inte.

Har man, som vi, en hund till i familjen,

då säger man att den hunden inte ska träffa andra hundar 10 dagar efter den första hundens symptom.

Så händer inget mera nu, så kan vi börja "leva" som vanligt till helgen.

Viktigt att notera är också att det enbart smittar genom nos mot noskontakt,

eller ev om hundarna dricker ur samma vattenskål.

En människa kan alltså inte föra med sig smittan från en hund till en annan.


Man blir aldrig för gammal för att lära sig nya saker....det tycker jag om!

  


Just ja....frågade också om det här med att hunden ska hållas lugn.

Haha, vet ni vad hon sa....."Anar att Skorpan är en tjej med full fart?"

"Hon har väl börjat klättra på väggarna, va?"

"Misstänker också att det inte räcker med lite huvudgympa på den tösen?"

Gissa att hon hade sååå rätt i det hon sa!

  

"Låt du Skorpan få vara lite fri, och om du skulle se att hon blir väldigt trött,

eller hostar, ja, då vet du att du väntar några dagar till bara"

Det här är som en förkylning.


Så i kväll gick vi åter till skogs, med två superglada tjejer, som var mer än lovligt tossiga.

Ronja Ronja.....Hon bara MÅSTE upp på precis ALLT!!

Den här stackars stubben har hängt med under många år, den är verkligen helt murken,

men av någon anledning, en av dom bästa stubbarna.

Balansen är det inget fel på, det är bara hållbarheten....det ramlar delar lite här o där.



"Japp....då är det bara att du tar din bild, matte!!"

Får skrattanfall....varenda dag, åt den här tokiga hunden.

  


Min tanke är att hinna fram och hjälpa till lite när hon ska hoppa ner......men inte hinner jag det inte!


 


Skorpan står och kikar på sin vän när hon gör sina små konster,

men sen'....helt plötsligt satte hon av som en oljad blixt....WROOOOM, hon bara försvann.

Ronja stod som förstenad, hann inte med att se var hon sprang, men vi hörde henne!!!

Hon var bara tvungen!!

Tvungen att springa bort det där springet i benen.



"Så där då...nu är jag klar, matte!!"

"Det var skönt!"

(och hon hostade inte en endaste gång efter den språngmarschen heller)

  


"Men Ronja! Den där lilla upphöjningen var väl inte direkt något att fota dig på!"

"Joorå, en liten kulle är det allt!"

  


Nu håller vi alla tummar för att Skorpan snart kan friskförklaras,

och att Ronja klarar sig från att bli sjuk.

Vi har snart ett arbetsprov igen, och det vore ju tråkigt om vi missade.

Denna gång i Ängelholm, så då blir det hotellövernattning igen.

Ev. kommer jag åka ensam med hundarna, eller ensam är jag ju inte, har ju alltid två följeslagare.






Kram

Susanne

Av Susanne - 2 augusti 2015 21:41

#drag #sennendrag #berner 

     Det var dags för dragträning i dag.             

Har möjlighet att använda en bra träningsplan ibland,

och det gör faktiskt skillnad var man tränar.

Visserligen ska ju hundarna klara av det här oavsett plats,

men får man nu chansen så tar jag den.


Den där slalomen ja, som vi tragglat så himla mycket med,

den skulle så klart köras i dag.


"Kom igen nu då, Matte...ska vi börja i dag, eller...?"

 


Skorpan var med oss, men enbart som en slags maskott, kan man säga.

Hon får vila lite till tycker jag.


I morgon bitti ska vi träffa veterinär, som efter samtal med SLU, SVA och ansvarig där, 

gett instruktioner om vilka prover som ska tas.


Det här projektet, som nu Skorpan ska vara med i, syftar till att ge en bild av smittläget i Sverige,

särskilt när det gäller vilka virus som ligger bakom kennelhosta.

Denna information är viktig för att kunna förebygga sjukdomen

och för att kunna ge adekvata råd för att förhindra

smittspridning vid sjukdomutbrott.


Så där superglad var hon väl inte direkt, över att inte få vara med och arbeta.



"Meä, fotar du än.....petar väl näsan så länge då"




Skorpan har verkligen fällt av all sin päls denna gång,

och det dröjer visst för den nya att bli som vanligt igen.

Och är man lite "tunnhårig" jaa, då flyger "hårstråna" precis som dom vill i blåsten..

För blåste, det gjorde det i dag, lokalt där vi var.....



Även konerna flyttade gärna på sig i vinden,

men det åtgärdades med dubbla, och även tripplade koner.


Ok....SLALOM!!

  i mitt tycke.

Koncentrerade oss även på plankan (trottoaren)  där jag fått ändra om lite i träningen.

Ibland kör man/jag fast i samma-samma hela tiden, men nu kom jag på vad vi skulle prova.


Ja, kanske ett bättre sätt....Jag är i alla fall nöjd med Ronjas insatser i dag,

som även innefattade platsligg och backa.




Solen lyste från en blå himmel....nästan hela tiden.

Utom en kvart si så där, då det ramlade ner STORA vattendroppar från himlen.

Precis så vi blev dyngsura.

  


Kram

Susanne


Av Susanne - 1 augusti 2015 21:52

#lurigskorpa #springibenen


"Ta det lugnt, ta det lugnt.....GAAAAH, vad det är tråkigt!!"

           "Jag vill inte mera nu!!"             



  "Ronja, hon får minsann springa omkring, och gissa att hon springer."

"Fram och tillbaka, säkert bara för att reta mig?"



"Men om jag smyger lite luuuugnt....Yes, nu fick jag tag på leksaken när Ronja släppte den!"

"Hahaha!"

  


"Snääälla Ronja...lek med mig, bara lite lite!"



Hm.....        




Så var det igång....



"Mig skrämmer du inte, lilla Skorpunge"



"Här, ta det lite försiktigt nu...vi drar i den här en stund istället"



"Nix, nu får vi sluta busa, Skorpan... .jag springer själv en stund till,

innan vi går till skogen"



Så tog vi oss en skön sommarpromenad, (i koppel för Skorpungen)

Det var länge sedan vi hade så fint väder och varmt på kvällspromenaden.




"Joo då, jag vet att jag kanske inte borde sprungit,

men det gick liksom inte att hejda mig"

"Å andra sidan märktes ingenting av min kennelhosta i dag heller...såå himla härligt va!"

  


Hoppas ni morgondagen blir lika fin som i dag,

för då ska hundarna och jag iväg på träning, tänkte jag.

Nu var det ett tag sedan, har enbart tränat enstaka moment på hemmaplan,

så nu längtar vi till i morgon.


Kram

Susanne


Ovido - Quiz & Flashcards