quilaoronja

Alla inlägg under september 2013

Av Susanne - 12 september 2013 23:30

Långpromenad även i dag.

Att ligga på en solsäng en hel dag, det är ingenting för oss.

         

Det finns ganska gott om hundar här.

Alla springer lösa, och har ofta halsband på sig .

Joo, jag längtar nog hem till våra hundar, för i dag såg jag hundar överallt.

Dessutom fick vi ett gäng med oss på promenaden.


Det här med hundspråk, det är något som jag är mycket intresserad av.

Att se dessa "grupper" med hundar, i olika storlekar och former,

hur dom "snackar" med varandra, det är ganska häftigt.


Man ser aldrig något bråk, alla verkar veta sin plats i "ledet".

Det är som ett helt kompisgäng, som håller ihop på dagarna.

"Hund-gängen" såg ut att ha olika "revir",

och kom det in en hund som inte hörde till rätt gäng, då fick han sig bara en utskällning,

och lommade genast iväg.

Dom tigger inte, men törstiga, det var dom här som följde oss i dag.

Och, vad gjorde vi......?

Gav dom vatten, så klart.

Dom har skålar utställda lite här och där, men ibland tar ju vattnet slut.   


Vi passerade dom allra "flashigaste" hotellen på vår vandring.

Otroligt.........vilka lyxställen.

På stränderna runt omkring dessa hotell, låg gästerna som packade sardiner i en burk.

DET är ingenting för oss.

Nej, tacka vet jag vårt hotell, som blev en glad överraskning.

Lugnt, stilla, direkt vid havet (nästan i havet)

Rent, trevlig personal, god mat.......endast 20-någonting rum.

Härliga balkonger

Hit kan jag åka igen!



 

Skulle så klart ha fotat alla dagens hundar, men det "bidde" bara en enda.

      

Halvmåne, som känns som den vore närmare än hemma.


 

Temperaturen då?

Jaa, dagtid, gissar jag på 35 drygt i skuggan,

men det fläktar skönt, och luften är torr, så det är inte jobbigt på något sätt.

I kväll, när vi kom "hem", stod mätaren på 26 grader.

Just dom här kvällarna, saknar jag i Sverige.

Om det någon gång är tillräckligt varmt för att sitta ute en sommarkväll,

ja, då kommer dom där förbaskade myggen och förpestar min tillvaro!


 

Och så några bilder på Ronja och Skorpan!!!

(Det går bara inte att låta bli)


Tänk att komma hem och få njuta av hösten, och alla härliga "utflykter".

Många med bad, om hundarna får bestämma.

Ronja

Skorpan


 


 

Nu går vi in på slutklämmen av den här veckan, sista hela dagen i morgon.

Undrar om vi får sol och vackert väder i morgon också? Hahahaha!


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 11 september 2013 22:44

                          

Jaa, jag vet inte jag..........ska man skratta eller gråta?

Är det här dom tror att vi turister vill ha?

I Turkiet finns nog nästan alla "Svenska" butikskedjor representerade.

Ullared har ju funnits här i "hundra år"   



Vi har roat oss med att leta efter ett "ställe" som var lite av ett "stamställe" här i Side,

när vi var här senast, för närmare 13 år sedan!

Normalt sett, skulle man ju tro att det hänt massor på så många år.

Men inte här inte.

Vi hittade "stamstället" utan större problem, och det såg faktiskt nästan på pricken likadant ut?!

Nya stolar var det visst

  

God mat hade dom också fortfarande!


Vi hade även bestämt oss för att "fånga" solnedgången i kväll.

Då gäller det att vara "där när det händer".

På bara några få minuter, ramlar solen ner bakom bergen.

(Från att ha varit ganska högt opp)

Den sista biten, innan den försvinner, kan man se hur den rör sig nedåt.

Otroligt vackert, men svårt att få med känslan på bild.



Har inte tänkt så mycket på det,

men inte sjutton går en solnedgång i en sådan rasande fart i Sverige???

Det får vi nog ta och "googla" på   



Det är just det här som vi saknar i Sverige.

Varma sommarkvällar........men, kanske framförallt, att få slippa alla mygg och knott!!!

Inga insekter som lämnar kliande bett efter sig.




Vips, så blev det mörkt.......och ett myller av färger tändes opp.

En helt vanlig kväll......strosande i gamla stan,

lite onödigt prat med alla försäljare,

och sist, men inte minst, en otroligt god middag.



Hemkomna till hotellet, blir vi bjudna på kaffe av personalen.....varje kväll! 

  

I kväll var det en liten "polare" som smög på oss när vi fikade



Vet ni vad???

Snart blir den här lilla Skorpungen 1 ÅR!!!

Det här året har gått rasande fort.

Bilden är tagen samma dag som Skorpan flyttade in.



Och i dag.........tycker nog att hon är riktigt, riktigt fin, den här "Lilla ungen"

  



Våra små björnar!


Redan torsdag i morgon?!

Hur snabbt kan en vecka gå egentligen?

Två hela dagar kvar, för på lördag är det  hemresa.


(Det var väl otroligt......ett helt inlägg om solen?! Inte illa va?))

  


Kramar

Susanne

Av Susanne - 10 september 2013 21:37

     Man kommer liksom in i det här "lunken" ganska snabbt.

Vakna till ljudet av havet, och en klarblå himmel.

Få frukosten serverad vid stranden.

Förflytta sig till en solstol.

Bada i ett kristallklart, varmt hav.


Sedan lunch (som jag för övrigt aldrig äter hemma)

Vila lite på maten........jaa, vid vattnet så klart.


Vid 19-tiden blir mörkt, och dags för middag!!!

Ett behagligt liv........men bara för några dagar/1 vecka.


Att, som många gör, flytta till varmare land några månader om året,

det skulle inte vara något för mig.


För det första, skulle det vara otänkbart att inte ha hundarna med mig i livet.




För det andra, så blir jag lätt rastlös, av att inte göra någonting alls.




I dag gav vi oss iväg på en flera timmars vandring på en låååång strand.

Ingen "racer-takt" direkt, bara lite lagom traskande vid vattenbrynet.

(Så där lagom, så man bränner sönder sig, utan att ens märka det, ni vet)


Hela Sides gamla stad, är som en enda stor ruin.

 På en udde i havet står de vackra ruinerna av Apollons och Athenas tempel.

I Side finns nog historia under varenda sten och härliga naturupplevelser däremellan.



Och helt plötsligt på vår vandring, hittade vi det här gänget.



Del av Apollons tempel.



Kvällarna blir inte så sena här nere.

Det frestar på att inte göra någonting alls.


Hux-Flux, så har halva vistelsen redan passerat.

Resan hem går på lördag.


Men vi ska kämpa på och bara njuta några dagar till.......tror det ska gå bra   



Kan inte låta bli att ta med några bilder på vovvarna   


Solig kram

Susanne

Av Susanne - 9 september 2013 23:15

      Inte går det någon nöd på oss inte!

Vädret.......ingenting att klaga på.

Sol, sol, sol.

Maten.........inte heller något att klaga på.

Helt i min smak, som det brukar vara här.

Hotellet......... har en härlig atmosfär, ligger inbäddat bland ruinerna i gamla stan',

inte allt för stort, lungt och skönt.


I dag har vi varit ute och vandrat en hel del,

för att försöka känna igen oss från "förr".

Till slut kom minnet fram.......och vi kom ihåg platser som vi besökt tidigare.

Kul!


Jaa, och då kommer vi osökt in på minnen!!!   

Hittade några "gamla" bilder i en mapp.......

Minns ni?

Skorpungen ganska nyligen hemkommen till oss, och Ronja var väldigt skeptisk.

Vägrade titta på henne.

Å, så söta dom var.

  



    Dagarna gick, och Skorpan blev tuffare och tuffare.


 

Ett, tu, tre, så kändes det som om Skorpan varit hos oss för evigt........


 

..............och dom båda blev bästa vänner!


 

Jag njuter verkligen av den här formen av avkoppling.

(För en kort period, ska tilläggas)

Jag behöver verkligen inte tänka på att göra någonting alls.

Men jag skulle ljuga, om jag sa att inte våra hundar finns med oss i tankarna.



Då kanske någon undrar, om vi inte tänker på våra barn.......

Självklart gör vi det.

Men, dom är vuxna och klarar sig så bra,

OCH det går att ringa varandra om det skulle hända något.


Undrar varför aldrig mina Hibiskus ser ut så här, med enormt stora blommor???


Kram från mig

Susanne

Av Susanne - 8 september 2013 21:17

   Så där då.........då ska jag ta och summera lite.        

I går morse, skulle Ronja o Skorpan åka på "semester" från husse  och matte.

Ronja misstänkte nog att det var något "lurt" på gång.......   

Men, man såg tydligt att hon kände igen sig, och även personalen.

Det känns faktiskt inte så farligt att lämna dom,

eftersom vi har ett stort förtroende för Doggsen-Familjen.

Alla hundar får individanpassad vistelse,

bara för att alla ska må så bra som möjligt.

Ett toppenställe.

  

          

När alla "formaliteter" var klara, hämtade vi hundarna i bilen,

så tog personalen ut dom på promenad........

Ronja vände sig om några gånger........men följde sedan snällt med

Hej dååååå........... 

Vi ses snart. 

       



Så var det dags för flygresan.

Efter en lång dag, så var vi äntligen framme vid hotellet.

Vi bor mitt inne i gamla stan' i Side.

Mitt bland alla gamla tempel.

Hotellets placering kan väl inte bli bättre.


Bilden tagen från balkongen.

Nästan så man kan doppa tårna i vattnet från rummet.



 Vi var lite "möra" i dag, så man kan väl säga att vi har tagit vara på semestern.

Legat i solen, vid havet och bara njutit

  

Vattnet är ju så underbart klart, och temperaturen liknar mest ett badkar.


Ska jag vara ärlig.........och det ska jag ju.........

så visst sjutton tänker man en och annan tanke på Ronja och Skorpan .

Ronja vet ju vad det handlar om, men Skorpungen......vad tänker hon?

Kan nästan höra hur deras "samtal" kan låta (för visst samtalar hundar med varandra?

"Ronja-Ronja-Ronja..........var tog matte och husse vägen???"

"Varför lämnade dom oss här för???"

  

Och Ronja svarar helt lugnt..........

"Ta det bara lugnt Lilla Skorpunge, dom kommer snart tillbaka och hämtar oss,

och allt kommer bli precis som vanligt igen"

  


"Hundskadade" jag, var så klart tvungen att ta en bild på den här hunden,

som tog sig ett svalkande dopp. 

  


Om ni trodde att ni skulle slippa bilder på två berner-flickor, jaa, då hade ni fel   


"Tok-Ronja" som till varje pris SKA opp till husse.

Det hjälpte inte ens att hoppa jämfota   



Jag är glad att dom båda har varandra, när man lämnar dom så här.

Får för mig att det känns tryggare då, när man får bo och leka ihop preciiiiis som vanligt.


Det var vad jag hade och säga i dag.

I morgon tror jag.......att jag ska ta och..........ha det riktigt skööööönt!


Kramar

Susanne

Av Susanne - 6 september 2013 23:45

                 


Tro´t eller ej, men i dag har vi INTE tränat alls!!!

Det tror jag vi alla tyckte var skönt.

Åkte i stället in till min mamma, och hundarna fick vara "sällskapsdamer",

på våningen.

Alltid lika uppskattat, avv alla.


Gick en promenad i stan, innan det bar av hemmåt, för att packa väskan.....


Man ser ganska tydligt på Ronja, att hon VET!!!

Någonting är på gång!

Men VAD??


Pratade med pensionatet i dag, för att bestämma tid till "incheckning" i morgon.

Allting är verkligen planerat, för att det ska bli så bra som möjligt för hundarna.




Ronja har ju bott där förra året, med Quila

(Det var sista veckorna i Quilas liv, oj, vad sjuk hon var.

Men, det var inga som helst problem med hennes vård under vistelsen,

och hon blev så väl omhändertagen av alla som jobbar där)


Skorpan får sin trygghet av Ronja.

(Lite felinställd kamera, men jag tyckte Skorpans uttryck var så fint)



Tycker om den här bilden............eller rättare sagt, jag älskar deras ögon.....



En härlig kvällsrunda i underbart väder.



Ronja, som hon trivs bäst!

Skitig, okammad, och helt naturlig liksom ;-)



Packat ner lite "nödvändiga" prylar till hundarna......

Jaa, den här får man inte glömma.

Det är Ronjas favorit.

Nr 1!

Den bär hon med sig, i ur och skur!

(Skorpan har inte någon riktig favorit ännu.....vad som helst, blir bra!)


Och jag, jag skulle ju bara slänga ner kläderna i väskan.......

Inte sjutton har jag gjort det inte.


Nu sova några timmar.........

Packa hinner jag alltid!


Kram

Susanne

Av Susanne - 5 september 2013 22:01

                                         

I dag var det inte riktigt som andra dagar.

Det var tomt...........ett stort tomrum märktes av, när vi träffade våra hundkompisar.

Fina, underbara Indra, fick igår somna in.

Lugnt och stilla, med sina nära intill sig.

Indra blev 12 år och 3 månader, vilket är en aktningsvärd ålder för en berner.

Men inte sjutton gör det mindre ont för det.


Visst är det fantastiskt, att få ha en trogen vän i så många år.

Hon var inte sjuk, hon var glad.......men hon var helt enkelt gammal.

En fin gammal dam, med mycket stor pondus.

Hon gjorde aldrig mycket väsen av sig, men ALLA visste, att det var hon som bestämde.

Indra har faktiskt lärt mig väldigt mycket.


(För flera år sedan, innan jag lärde känna denna hund, var jag faktiskt "orolig" vid hundmöten.

Hade flera år tidigare råkat ut för att min dåvarande hund, blev attackerad av en annan hund.

Helt oprovocerat, och utan förvarning,

satt den andra hunden fast i halsen på min hund.

Fruktansvärt otäckt, och det satt sina spår.)


Jag trodde ALLTID att något skulle hända, vid nya hundmöten.

Indra, hon blev den som "visade" mig, att dom flesta hundar faktiskt behärskar "hundspråket".

(Jag är nu helt återställd från min rädsla)


Vi kommer alltid minnas denna underbara hund

  



Som sagt, Indra var minst till storlek, men som ni ser,

den som hade "stenkoll" på dom yngre flickorna.

Fr. vä. Allice, Indra, Irma, vår älskade Quila, och Ronja



Av 6 hundar, som ofta träffades på "leriga, skojiga promenader",

finns bara 3 kvar hos oss.

Aragon och Quila, rycktes bort alldeles för tidigt, pga sjukdom.

Vi saknar dom så.

            


Det gör så ont, man tror man ska gå sönder..........med tiden blir det "onda såret" till ett ärr,

och man kan börja le igen, åt alla fina minnen man har kvar......för alltid.


Som ni vet, så har även lite glädje kommit till oss.......jaa, inte så lite!!!

Skorpungen, vår lilla STORMVIND, som får oss alla att le......hela tiden

    



Sista träningen för veckan i dag.

Kan nog vara skönt att ligga lite lågt ett tag nu, efter all hårdträning.

Lite spring och hopp och lek, innan dagens pass.


Ronja fick syn på "något okänt" i sanden...........

"Öh.....vad sjutton är det där för något???"



"Måste nog vara försiktig...........jag hoppar runt lite........ser om jag kan skrämma iväg DET!!"



"Men........DET bara ligger där juuuu???"



"Jag drar............"



Den nya idén, när det gäller den förb....de slalomen, skulle provas idag.

Och.........joo, det gick faktiskt bättre!!!

Första försöket skulle hon nog fått...........8,5 - 9 poäng....kanske.

HURRAAAAA!!!

Vi ska klara av det en dag.


Varmt, och lite trött på draget kanske, körde vi bara en kort stund i dag.


"Jaa, nu får faktiskt någon annan dra......Du, Skorpunge, kanske?"



Duktig tjej!



Skorpan fick också ett litet träningpass,

på det vi började träna in i går.



Efter att sedan varit på promenad med hundkompisarna och busat massor,

jaa, då blir man så här skönt trött.



Zzzzz...........


Glädje - sorg

Tårar - skratt

Det är just så livet är.

Var rädd om det, och varandra.



Kramar till er

Susanne

Av Susanne - 4 september 2013 23:45

Dragets stora utmaning just nu........

Vi har även i dag varit på "träningsplanen"

Så här ska det se ut!!

  

Dubbelslalom består av 14 markeringar (koner) i dubbla rader,

7 på varje sida, med ett inbördes avstånd på 1,5 meter i bredd ,

3 meter mellan varje par i längdriktningen.

Banans sammanlagda längd blir således 18 meter.

6 meter före banans början finns en markering.

Vid denna markering skall föraren placera sig bakom vagnen.

Föraren får endast gå mellan konerna i banans längdriktning,

medan hunden går slalom mellan konparen.

Hunden går således slalom medan föraren går rakt fram.

När hunden genomfört slalomkörningen är kommandot helt om marsch.

Hunden skall då gå tillbaka mellan konerna i banans längdriktning,

med föraren placerad bakom vagnen.

Momentet är slut när vagnen passerat sista konparet

Hängde ni med?

Det är klart att det ska vara svårt, när man kommit till Arbetsprov III.

Jag har verkligen stångat mitt huvud i väggen, och kliat mitt hår.........      

HUR! Ska jag få Ronja att förstå hur jag menar?

Hon KAN höger och vänster, inga som helst svårigheter där.

BARA, när vi kör slalom.

Target kanske, säger många.

Joo, det funkar ju..........men under tävling går det ju inte att ha en target.

Dessutom tycker jag nog att Ronja blir allt för fixerad vid godiset,

och hon lyssnar då sämre på mig.


I morgon, då kommer ytterligare en tanke jag har, omvandlas till verklighet.

Tänk, om det kunde lyckas då!!!


Efter dagens pass, som faktiskt tar på krafterna, om inte annat blir hjärnan trött,

så är det lek som står på schemat.


"Tjejerna" hittade ett äpple, som var himla kul.

  



"Njae, jag fick ju inte en chans att ta äpplet från Ronja......förstås!!"




"MITT MITT MITT och BARA MITT!"

"Men, så där jättgott är det ju inte, efter att det hamnat i sanden....

....knastrar så hemskt mellan tänderna"



Spring spring spring uppför backen!

 



Och så lite närkamp!

Tuffa brudar   

 

  


Hahaha, Ronja är lite rolig hon.....hoppar gärna opp och ställer sig lite "snyggt",

Så står hon där och väntar........som att hon säger, -"Så där då Matte, ska du inte fota nu då?"


Efter träning och lek, var det raskt hem, i med lite "näring",

och sedan vidare med Skorpan, som i dag skulle börja ny kurs, tävlingslydnad.


Att det blev just tävlingslydnad, var väl egentligen inte min tanke med henne,

men det var det enda som bjöds just nu, och kurs ville jag gärna börja.


Så av en händelse, så fick jag ett annat val.......brukslydnad!

Det passar mig som handsken, och är precis det jag tänkt från början.



Brukslydnad kan till viss del jämföras med tävlingslydnad,

men skillnaden när man tävlar i bruks är att det ingår andra grenar också.

T. ex sök, spår eller rapport

  



Så ikväll har vi kommit igång ordentligt, Skorpungen och jag.

Positionsträning, ingångar, linförighet är vad vi pysslat med i kväll!

Lilla stjärnan!

  


Ännu en dag fylld av träning med andra ord!


Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards